top of page
  • Foto van schrijverMarcel en Petra

We gaan weer terug!

Bijgewerkt op: 16 mei 2021

Augustus 2015. Verslag van onze camperreis door Denemarken, Zweden en midden Noorwegen.

16 augustus 2015

Dag 1. We zijn voor het laatst in 2009 in Noorwegen geweest en hebben heimwee naar dit prachtige land. Dus we gaan weer terug.

Vandaag zo'n 600 km gereden en alleen wat oponthoud gehad bij Hamburg (wie immer). Net over de grens in Denemarken onze eerste overnachtingsplek gevonden. De Frigård Camping in Kollund.

17 augustus 2015

Dag 2. Na een onstuimige nacht met onweer en regen vertrekken we om 10:00 richting Malmö (Zweden).

Met iets meer dan 1000km achter de rug via Kopenhagen aangekomen in het zonnige Zweden. Een heerlijk rustig plekje op de camping gevonden (Ringsjöstrands Camping in het Zweedse Hörby) zodat we goed uitgerust aan onze reis door Zweden kunnen beginnen morgen!

18 augustus 2015

Dag 3. We rijden vandaag van Hörby naar Ljungby. Onderweg doen we nog een oude begraafplaats aan in Vatteryd.

Aan het einde van de middag komen we aan op de E4 Camping in Lagan (nog steeds in Zweden)......

19 augustus 2015

Dag 4. Vandaag rijden we naar Vänersborg. Vänersborg is de hoofdstad de gemeente Vänersborg in het landschap Västergötland en de provincie Västra Götalands län.

Maar eerst ontbijten we met een prachtig uitzicht in het Tabergstoppen Restaurant · Taberg, Jönköping.

Met 1500km op de teller aangekomen op de Ursand Resort & Camping in het plaatsje Vänersborg. Aan het Vänern-meer, het grootste meer van Zweden. En het weer is hier weer optimaal (27 grC).

20 augustus 2015

Dag 5. Vandaag brengt de reis ons van Vänersborg naar Åmål. Åmål is de hoofdstad van de gemeente Åmål in het landschap Dalsland en de provincie Västra Götalands län in Zweden.

Tijdens onze rit langs het Dalslandkanaal even gestopt bij het Håverud aquaduct (tevens sluis) die het mogelijk maakt een kloof en een 9 meter hoge waterval over steken. Komt er toch net een bootje aan....

's Middags ook nog even gestopt bij het Tisselskog Natuurreservaat. Tisselskog ligt dichtbij Högsbyn. Högsbyn is bekend van de rotstekeningen.

We zijn inmiddels beland in Åmål. Met nu 1650km op de teller. Vandaag een hele mooie route gereden tussen Högsbyn en Bengtsfors.

Åmål zelf is niet zo schokkend, behalve dan de wetenschap dat er een film is opgenomen met de naam: Fucking Åmål (in sommige Engelstalige landen uitgebracht als Show Me Love).

21 augustus 2015

Dag 6. Vanuit de Örnäs Camping, een hele goede morgen. En de zon schijnt weer! Vandaag rijden we naar de rand van de bewoonde Zweedse wereld. Of er net overheen. Echt kilometers kun je hier rijden zonder iemand tegen te komen.

Nu op een camping aangekomen die zo goed als verlaten is. Maar WiFi hebben ze dan weer wel. Al bijna 2000km op de teller inmiddels.

De Stöten camping in Grundforsen.

22 augustus 2015

Dag 7. Vandaag rijden we de grens over van Zweden naar Noorwegen. Wat ons direct opvalt is het asfalt.... de wegen zijn een stuk beter dan die in Zweden. Door natuurgebieden gereden met beren, wolven, muskusossen (allemaal niet gezien, beter ook). Stoere jagers en vissers. Iedereen is hier van nature 'outdoor'. Bordjes met 'kijk uit voor sneeuwscooters' en nu stille skigebieden. Wat een ongereptheid! Ook tussendoor een meteorietkrater gezien van 2000 jaar oud.

En vlak voordat we Zweden uitreden en Noorwegen in kwam 't cadeautje: een kudde overstekende rendieren. Ik zat blij te klappen en te juichen als een klein meisje. 't Schrok ze gelukkig niet af.

We komen 's middags aan op de Vauldalen Camping.

23 augustus 2015

Dag 8. Goedemorgen vanuit een prachtig Noorwegen!

Vauldalen, Noorwegen

Vandaag onze reis door Noorwegen gestart. We waren bijna vergeten hoe mooi het hier is.....

Boven: Gaula (Sør-Trøndelag)

Vanuit Vauldalen via Trontheim zojuist aangekomen in Øysand. Onderweg nog even stiekem op de treinrails gestaan en oud kopermijn stadje aangedaan....

24 augustus 2015

Dag 9. Van de stilte op een wintercamping (bezetting: 3 campers) naar de drukte van een zomercamping-met-dagrecreatie-en-prachtig-weer (bezetting: tot zover de stofwolk reikt). Net onder Trondheim. Waar we snel doorheengereden zijn. We willen helemaal geen stad bezoeken in dit mooie land.

Vandaag via de E39 en de 64 van Trondheim naar Ljøsø op het grootste eiland van Noorwegen beland. Op een werkelijk idyllisch plekje met uitzicht op de Midtfordsleia. We pauzeerde even bij het Rasteplassen Cafe in Halsa.

We komen die middag aan op een prachtige overnachtingsplek: de Lysø Camping in Ljøsøya, Averøy.

25 augustus 2015

Dag 10. Komen we onderweg op de 64 wel 10 bussen vol met 80 plussers tegen. We vroegen ons natuurlijk af waar die toch vandaan kwamen.... Zie hier!

(Molde Havn)

De Atlantische Weg gereden. Wauw. De Trollenroute gereden. Wauw. Haarspeldbochten, watervallen, zon, wind, sneeuw. Enorme cruiseschepen, drukte in Geiranger. Amerikanen die het Wonderful!! vinden als je antwoord dat je uit NL komt. En geen idee hebben waar het ligt. Dan weer stilte zoals je het in Nederland niet kunt horen. Een camping waar maar 2 campers staan. En nu 1 nachtje hotel (Met bijna 3000km gereden en nu halverwege onze reis is het tijd voor 'Some relaxation'. In de vorm van een overnachting in een Spa Hotel in Loen wat 'toevallig' op onze route ligt..... Wel een beetje decadent met de camper voor de deur geparkeerd, dat wel. Maar we gaan natuurlijk voor de Spa en nemen de overnachting in een king size bed er dan maar bij. Los van elkaar kon niet. Denken we). En morgen op voor deel 2 van deze hele mooie reis.

Ook voor deze nacht weer een mooie plek gevonden...

26 augustus 2015

Dag 11. Vandaag gaan we het bekende Geiranger Fjord maar eens bezoeken. Wel erg toeristisch, maar we kunnen het natuurlijk niet overslaan!

27 augustus 2015

Dag 12. Beetje regenachtig vandaag, maar het blijft een sprookjesland. Vandaag rijden we in, door en onder de wolken. Ja, zijn we in de wolken!

We slapen vannacht op de Tveit Camping in Vangsnes, Sogn og Fjordane.

28 augustus 2015

Dag 13. Vandaag door de sneeuw gereden, de Skulestadmo-, Voringfossen bezocht. En "verdwaald" in het bos(je).....

Slapen doen we vannacht op een hele grote (ietwat onpersoonlijke, maar wel schone) camping, het Hallingdal Feriepark in Ål, Buskerud. Wel heerlijk gegeten daar....

Inmiddels al 3534 km gereden.

29 augustus 2015

Dag 14. We gaan naar Rollag. Vandaag niet zo veel kilometers in het vooruitzicht.

Ach, niet alles gaat over rozen en is even mooi onderweg. 't is net het leven. Een te smalle doorgang die onjuist breed genoeg werd ingeschat door twee elkaar passerende campers. Resultaat: elkaars buitenspiegel eraf gereden. Na wat administratief geregel op zoek naar een oplossing voor de ontbrekende spiegel. Alle garagebedrijven natuurlijk dicht op zaterdag. Maar... het moest zo zijn... er werd privé geklust in een erkend garagebedrijf. En deze vriendelijke noren hielpen ons in no time met de provisorische oplossing. En zo komen we wel thuis.

30 augustus 2015

Dag 15. Vandaag ook een korte route die ons naar Moss zal brengen.

De Nes Camping in Jeløy (Moss) biedt ons voor vannacht een mooie slaapplek!

31 augustus 2015

Dag 16. Vandaag rijden we verder zuidwaarts van Moss naar Åsa.

Onze laatste overnachting op een camping deze vakantie. Morgenavond nemen we de nachtboot (nee, niet die naar Caïro) naar Duitsland om daarna richting Driebergen te rijden. Ook fijn!

1 september 2015

Dag 17. Het zit er al weer bijna op.... we hebben iets neer dan 4000 km gereden en wachten nu op de ferry die ons naar Kiel zal varen....

2 september 2015

Dag 18. We zijn weer thuis. En genieten na. Nog één rondje foto's delen.. momentjes die bijblijven. Dan weer wachten op een volgende reis. Deze was fantastisch.