top of page

Naar de Lofoten!

Bijgewerkt op: 16 mei 2021

Lofoten, Noorwegen, Norway

Op 12 augustus 2016 zijn we vertrokken met onze camper richting de Lofoten. Lofoten zijn een eilandengroep voor de kust van Noorwegen in de provincie Nordland in het noorden van Noorwegen. De Lofoten bestaan uit een aantal eilanden. De bekendste zijn: Røst Værøy Gimsøya Moskenesøya Vestvågøy Austvågøy Flakstadøya.

We hebben totaal 3 weken uitgetrokken voor deze reis. Een week om de ca. 2800 km naar de Lofoten af te leggen, een week op de Lofoten zelf en de derde week om weer naar huis te rijden. Totaal geschat aantal kilometers (gereden) zou op 6000 uit moeten komen.

In dit reisverslag laten we jullie een selectie van onze foto's zien en natuurlijk wat bewegende beelden.

12 aug 2016

Dag 1. We zijn vertrokken! In ongeveer 6 a 7 dagen moeten we op de Lofoten zijn aangekomen. Onze kilometerteller staat op 81257. Dat betekent gemiddeld zo'n 400 km per dag in de eerste week. In Nederland is dat 4 uurtjes rijden. Maar door Zweden en Noorwegen haal je dat gemiddelde zeker niet.... al was het alleen maar door de vele foto- en filmstops.

Wanneer de teller op 81944 staat zijn we bij onze eerste stop beland. Dancamps in Denemarken.

13 aug 2016

Dag 2. We slaan bij Kolding rechtsaf naar het Oosten om via Kopenhagen de oversteek naar Zweden te maken. Vandaag weer aardig wat kilometers gereden richting het noorden. Een file kunnen omzeilen maar de regen helaas niet. We zijn inmiddels aangekomen in Göteborg. Daar maken we ons klaar voor morgen wanneer we richting Sveg rijden. Bij kilometerstand 82502 komen we aan op de Liseberg Camping Askim in Gøteborg, Zweden.

14 aug 2016

Dag 3. Vandaag een kleine 430km gereden van Göteborg naar Vansbro. Een gemiddelde snelheid van ca. 50 km/u. Wat heel normaal is in Zweden. Hadden we gister nog veel regen, vandaag begeleidde een blauwe hemel ons tot aan de camping in Vansbro. Onderweg een aantal stops en ook even de Bebop (onze vliegende camera) uit de koffer gehaald.....

15 aug 2016

Dag 4. Vandaag op de kop af 400 km gereden in prachtig weer (83343 km op de teller). We zijn inmiddels aangekomen in Östersund waar we weer een mooi plekje hebben gevonden voor vannacht! Morgen steken we de grens over naar Noorwegen waar we de bossen en meren in zullen ruilen voor het Noorse landschap....

Tussenstop in Älvros bij een typisch Zweeds kerkje....

16 aug 2016

Dag 5. Goedemorgen! Het is weer prachtig weer en een mooie dag om een stukje te gaan rijden richting Noorwegen.

Lunchbreak! (Als je goed kijkt zie je ons zitten!)

Aangekomen op de Svenningdal Camping in Trofors met 83762 km op de teller.

17 aug 2016

Dag 6. Vandaag gaan we de poolcircel over. Voor ons de allereerste keer. Een dag verder rijden in Noorwegen; van de flarden ochtendmist boven de weg / het water tot de zon die vol doorbreekt en de hele dag straalt aan een strakblauwe hemel. Het bereiken van de poolcirkel met daar een prachtig bouwwerk van 4 engelen (samen 1) van de 4 windstreken die de aarde vasthouden, en monumentjes op de berg. En de fjorden, onbeschrijflijk mooi, zucht. Bofkonten zijn we, dat we dit kunnen meemaken.

Na weer een dag met prachtig weer, mooie routes langs bergen en fjorden, aangekomen in Sørkil. Een plaatsje vlakbij het vertrekpunt van de Ferry die ons morgenochtend naar Lofoten brengt!

18 aug 2016

Dag 7. We gaan vandaag met de Ferry de oversteek maken naar de Lofoten (Ferga Bognes - Lødingen).

Lofoten. Schoonheid die niet went. Wat is het hier prachtig. Nee, dat dekt de lading niet. Nou ja, vast een paar plaatjes, dat zegt meer.

En dan belanden we ook nog op een camping waarvan het hoofdgebouw allemaal kota's zijn, waarvan wij een ieniemienie exemplaar thuis in de tuin hebben staan...

Onze eerste overnachtingsplek op de Lofoten. Sandsletta camping, Laukvik.

19 aug 2016

Dag 8. Onderweg naar het prachtige Svolvær een mooie wandeling gemaakt bij Digermulkollen.

Nog wat mooie plaatjes van de route naar Svolvær.

Vandaag gaan we sportief op de fiets naar Laukvik.

We overnachten vannacht op de camping in Svolvær.

20 aug 2016

Dag 9. Vandaag naar Svolvær en Henningsvær geweest. Een licht bewolkte dag, maar prima om lekker door de 'stad' te lopen!

Nu aangekomen op de Lyngvær Lofoten Bobilcamping met prachtig uitzicht op de Henningsværstraumen!

21 aug 2016

Dag 10. Onderweg naar Flakstad een prachtig strandje ontdekt en het Lofotr Viking Museum natuurlijk nog even aangedaan.

Onderweg van Kleppstad naar Flakstad kwamen we bij Bøstad dit strandje tegen.....

We overnachten vannacht in Flakstad op de Skagen Camping.

22 aug 2016

Dag 11. Vandaag langzaam afgezakt van Flakstad naar Moskenes waar de 2 nachtjes blijven. Woensdag nemen we de Ferry naar Bodø. Dan rijden we langs de kust omlaag tot Trondheim.....

23 aug 2016

Dag 12. We slapen vannacht op de Moskenes Camping. Dagje niks vandaag en staren over zee enzo. Best lekker na al die kilometers.

24 aug 2016

Dag 13. *zucht* Ons bezoek aan de Lofoten zit er op. Gedenkwaardig en zeker voor 'nog eens'. De rauwe schoonheid van de natuur, de oorverdovende stilte, en het bijzondere licht hebben een onuitwisbare indruk achter gelaten. We hebben nog ruim een week te gaan in Noorwegen, 't is ook nog een eindje terug, dus langzaam afkicken en genieten van de rest! Na 6 dagen op de Lofoten eilanden vandaag het Noorse vasteland weer bereikt. We moesten al direct erg wennen aan de 'drukte' in Bodø en waren blij toen we de rv17 op reden.....

Hier onder een korte samenvatting van 5 minuten op de Lofoten.....

Slapen doen we vannacht in Nygårdsjøen op de Kjellingstraumen Fjordcamp.

25 aug 2016

Dag 14. We zakken langzaam af via de Fv17 (de Kystriksveien van Bodø naar Steinjer) waar we 7 ferry's tegenkomen. Dit is de eerste van Furøy naar Ågskardet. Maar 10 minuutjes varen. Het is wel een beetje gepuzzel om niet de volgende te missen maar we kregen onderweg van een aardige mevrouw een handig boekje met alle tijden.

Ook op pontjes en boten wordt standaard melding gemaakt van het passeren van de Poolcirkel. Op de oever staat 'the landmark'. Wij zijn er zojuist weer over en uit gevaren.

Wat is de Fv17 toch een mooie route! Elke bocht weer verbaasde de telkens nieuwe omgeving ons.... Nu aangekomen in Nesna op de Havvblik Camping waar een ieder zich klaar maakt voor een American Car bijeenkomst morgen. We zijn de drukte dus nèt voor. Alhoewel we best nieuwsgierig zijn.....

26 aug 2016

Dag 15. Vandaag een groot deel via de Fv17 omlaag gereden en via de Fv54 de Torghatten camping aangedaan. De teller staat inmiddels op 85227. Onderweg weer prachtige momenten beleeft en we hebben ook nog even de Torghatten zelf beklommen. Een massieve berg met ergens halverwege een gat erin waar een prachtige mythe over gaat. Iets met liefde voor een prinses, niet krijgen wat je hebben wilt, haar dan maar willen doden, en uiteindelijk de redder die zijn hoed omhoog gooit zodat de kogel/pijl de hoed treft ipv de prinses. Die hoed is deze berg.

27 aug 2016

Dag 16. We hebben natuurlijk niet alleen maar mooi weer. Vannacht zware regen en storm gehad en de camper midden in de nacht verplaatst naar een plek met een wat hardere ondergrond. Een wijze les die we geleerd hebben.

We zitten op laatste pontje van de Rv17, de Kystriksveien die ons van Bodø naar Steinkjer brengt. Vandaag reizen we via de E6 verder zuidwaarts.......

Inmiddels aangekomen in Steinkjer. Dit laatste stuk was minder spectaculair dan de rest van de 17, maar dat kwam wellicht ook door het slechte weer onderweg. Aan het begin van de rit wel een mooi stuk gereden tussen Holm en Namsos langs hoge bergwanden die veel water naar beneden brachten.

28 aug 2016

Dag 17. Een tochtje langs de rivier. Met ijs-en ijskoud maar zoals bijna overal kristalhelder water. En zoveel soorten stenen, je blijft kijken! Ik bedenk dan graag waar ze vandaan komen. Het zijn zoveel soorten met veel verschillende kleuren, vormen en tekeningen. De grashuisjes staan hier op de camping en op heel veel andere plekken. Heel gaaf.

Onderweg ook nog even een spontane koffie-stop gemaakt bij Pickup Cafe Diner "vuddu Valley".

We zijn aangekomen bij de Granmo Camping in Oppdal. Nog 400 km te gaan naar Oslo waarvandaan de boot ons van donderdag op vrijdag naar Kiel zal brengen. Dat duurt dus nog een paar dagen (😃). Eerst gaan we nog even bij Marco langs voor een echte bak koffie.....

29 aug 2016

Dag 18. Binnen een uur wind, zon, mist en regen. En voor onze neus een stukje prachtige regenboog op de top van de berg die we dapper beklommen hebben. Dat voelde als ultieme begroeting van alle elementen.

30 aug 2016

Dag 19. Na een bezoek bij Marco en Marie-José in hun Herangtunet Boutique Hotel in Heggenes, zakken we vandaag verder af naar beneden en checken later die middag in bij de camping in Buskerud.

Zonsondergang vanavond. Na het verdwijnen van de rode gloed zagen we pas goed de vreemde wolken. 'Lenticular wolken', opperde iemand op Instagram. Als je daar op zoekt krijg je onwijs mooie plaatjes. De aarde is wonderschoon!

31 aug 2016

Dag 20. Vandaag een bezoekje gebracht aan de Koboltgruvene in Åmot. Erg leuk en leerzaam te weten hoeveel werk er vroeger verzet moest worden voor een beetje blauwe kleurstof.

1 sept 2016

Dag 21. Terug in de bewoonde wereld. De teller staat inmiddels op 86402 wanneer we vanaf de Ekeberg Camping in Olso vertrekken richting de Ferry die ons naar Kiel zal brengen. Uitzicht over Oslo is mooi, maar eerlijk... we hebben mooiere uitzichten gehad afgelopen weken.

We zitten op de Love Boat! Ons niet gerealiseerd met wat een enorm schip we zouden oversteken! Dacht 'gewoon zo'n ferry', maar dit is een compleet flatgebouw 😳. Even genieten van de onverwachte luxe, nu we er toch zijn....

2 sept 2016

Dag 22. We zijn weer in Nederland aangekomen. Drie prachtige weken achter de rug in Scandinavië met zoveel mooie indrukken..... Om een heel klein idee te krijgen van wat we mochten zien tijdens onze vakantie, hier het complete videoverslag... (in HD is ie het mooist)

Dit is de route die we hebben afgelegd: