top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarcel en Petra

Aurora borealis. Op zoek naar het Noorderlicht!

Bijgewerkt op: 17 mei 2021

Op 4 maart 2017 vertrokken we met Fru Amundsen reizen naar noord Noorwegen om daar (onder andere) het Noorderlicht te aanschouwen. Met een select reisgezelschap van totaal 7 personen vliegen we vanaf Amsterdam naar Evernes met een tussenstop in Malmö. Vanaf het vliegveld worden we opgehaald door onze reisleidsters. Het weer in Evernes is al goed en we hebben er veel zin in. Omdat de temperaturen 's nachts kunnen dalen tot -20 hebben we wel een diepte investering moeten doen in warme kleding.....

3 maart 2016

Omdat we best een vroege vlucht hebben en zeker niet te laat willen zijn hebben we een overnachting in het citizenM Hotel geboekt wat op loopafstand ligt van de vertrekhal.

Onze vertrektijd is 06:35 uur dus de wekker gaat al vroeg. Tot morgen!

4 maart 2016

3:50 uur en de wekker gaat. Pffff... Maar een paar uurtjes geslapen vanwege de spanning. We vliegen vandaag naar het hoge noorden!

Het oorspronkelijke plan was om eerst naar Tromsø te vliegen en daarna naar Evenes. Vanwege het slechte weer konden we nog niet op Tromsø landen, dus zijn we eerst op Evenes geland. Na de landing op een zeer korte landingsbaan aangekomen op de luchthaven van Tromsø. Hiervandaan vliegen we zo door naar Evenes!

4 maart 2016

Bezoek aan het POLAR PARK Arctic Wildlife Centre in Salangsdalen, Troms.

Na een prachtige rit over besneeuwde wegen zijn we aangekomen bij het Polar Park. Eerst een lekker bakje koffie met Noorse wafel en dan met de snowboots het park in!

Na het bezoek aan het Polarpark rijden we met het busje naar onze eerste overnachtingsplek, het Bjerkvik Hotell. Bij aankomst stond onze tafel al gedekt en hebben we heerlijk gegeten met z'n allen. Vanavond rijden we naar een plek waar we, bij helder weer, het noorderlicht moeten kunnen gaan zien. We zijn allemaal erg nieuwsgierig en kunnen niet wachten...

5 maart 2016

Het is na middernacht als we vol spanning staan te wachten tot het Noorderlicht zich zal vertonen aan de horizon....

En we hebben mazzel. Met onze camera leggen we het tafereel wat zich ca. 80 km boven ons afspeelt vast.

Het was een korte nacht, maar wel een hele speciale. We hebben zeker 1,5 uur naar het dansende licht mogen kijken. Het was wel koud (tenminste, voor ons). -17 grC.

's Morgens vroeg lacht de Noorse zon ons al weer toe. Dit was het uitzicht vanuit het hotel:

Vandaag rijden we naar Bjerkvirk. daar brengen we een bezoek aan een zalmkwekerij (Akvakultur i Vesterålen). Een prachtige rit door het winterse landschap.

Na een rondleiding stappen we op de boot richting de voederringen op het water.

(filmpje)

Na het bezoek aan de zalmkwekerij rijden we naar onze overnachtingsplek voor de aankomende 3 nachten. De Kvalnesbrygga Camping in Kvalnes.

We worden zeer gastvrij verwelkomt door de eigenaar van deze prachtige woning. Het uitzicht is prachtig en we worden die nacht wederom getrakteerd met prachtig noorderlicht! Gewoon voor onze deur.

6 maart 2016

Na weer een korte nacht met veel noorderlicht vertrekken we vandaag naar het Andøya Space Center.

Een zeer leerzame dag waarin we uitleg krijgen over wat er allemaal wordt onderzocht vanuit Andenes.

Na het bezoek aan de raketbasis hebben we een heerlijke strandwandeling gemaakt in het plaatsje Bleik.

(filmpje)

Vannacht weer genoten van het noorderlicht. We beseffen nu toch wel dat we erg veel geluk hebben...

7 maart 2016

Vandaag gaan we Husky rijden bij Husky-Andøy AS! Met de slee door de sneeuw.

(filmpje)

En voor de vierde avond noorderlicht gezien.....

Noorderlicht

8 maart 2016

Vandaag een bezoek aan een rendierfarm vandaag bij een Saami-familie. Wat een mooie traditie, met sjamanistische inslag, love it. Daarna een prachtige route naar Nyksund, een plaatsje met 20 inwoners waar de wereld eindigt.... of begint.

Bewolkt, sneeuwbuien en alle tinten zwart, wit, blauw en grijs vandaag. Weer heel anders, maar ook zo mooi! Fototour gemaakt en toen gedropt voor een sneeuwwandeling terug naar Nyksund langs een schitterend pad aan het einde van de wereld.

Nyksund:

9 maart 2016

Vandaag weer een heerlijke winterse wandeling gemaakt in Nyksund.

10 maart 2016

Vandaag staat er weer iets spectaculairs op het programma: we gaan zee-arenden spotten vanuit een RIB boot.

11 maart 2016

Het zit er helaas weer op. We hebben werkelijk een prachtige week achter de rug. Met echt Noors weer van strakblauwe luchten tot sneeuwstormen en temperaturen rond het vriespunt en ver daar onder. Maar het is ook weer fijn om naar huis te gaan en de meisjes weer te zien!

Het complete reisverslag van onze week zie je hier: