top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarcel en Petra

Weer terug naar de Vesterålen!

Bijgewerkt op: 17 mei 2021

In maart 2017 zijn we met reisbureau Fru Amundsen naar de Vesterålen geweest om daar (onder andere) het noorderlicht te aanschouwen. Tussen de ijspegels zeiden we toen tegen elkaar dat we deze prachtige plek ook wel eens in de zomer wilde bezoeken. Dit jaar was het dan zo ver. We gaan (weer) naar de Vesterålen!

Onderstaand een dag-voor-dag reisverslag. Helemaal onderaan een filmpje van 15 minuten waarin de mooiste beelden zijn samengevat. Veel kijk- en luisterplezier!

Vrijdag 9 augustus

We rijden vandaag eerst naar een camping, vlakbij de "oversteekplaats" naar Zweden. Morgenmiddag pakken we de ferry van Rostock naar Trelleborg. Vanuit onze woonplaats een rit van 490 km.

Campingplatz Lübeck-Schönböcken

Foto boven: Campingplatz Lübeck-Schönböcken

Zaterdag 10 augustus

Na een lekker ontbijt vertrekken we naar Rostock. We hebben de boot van 15:10 uur. Om 21:10 uur zullen we aankomen in Zweden. En dan begint de vakantie pas echt! Een ritje van slechts 143km.

Wachten op de ferry naar Trelleborg

Ferry Rostock - Trelleborg

De koffie aan boord raden we jullie niet echt aan...

Slechte koffie

Na aankomst in Zweden rijden we naar de dichtstbijzijnde camping in Trelleborg, de Nybostrand camping. De volgende dag rijden we via de [E4] richting Stockholm.

Zondag 11 augustus

We zijn vlakbij Stockholm. Na een rit van 612km komen we aan op de camping in Södertälje: De Farstanäs Camping & Havsbad camping.

Maandag 12 augustus

Na een korte tussenstop in Stockholm waar onze rondvaartboot motorpech had en dus niet vertrok, zijn we aangekomen in Iggesund. En hier schijnt de zon nog heerlijk!

Dinsdag 13 augustus

Vandaag staat Strömsund als reisdoel in ons navigatiesysteem. 315km dwars door het midden van Zweden via de [331].

Van 22grC naar slechts 15grC op onze nieuwe bestemming, Strömsund. 315 km afgelegd en vlakbij de grens met Noorwegen aangekomen....

Woensdag 14 augustus

We zijn weer ‘thuis’. Aangekomen in Noorwegen. We zijn de grens overgestoken na een prachtige rit via de [74]. Totaal 306 km gereden vandaag. In 2016 stonden we ook al op deze camping in Trofors toen we naar de Lofoten gingen.

Onderweg nog een kleine d-tour genomen en een prachtige waterval gespot:

Donderdag 15 augustus

Vandaag passeren we de poolcirkel bij Storforshei en arriveren we na 525 km op de "eindbestemming".

De Gullesfjorden Camping in Kvitnes I Vesterålen.

Vrijdag 16 augustus

We worden wakker met een strakblauwe lucht!

We rijden vandaag naar Nyksund. Een prachtig plaatsje in het noorden van de Vesterålen.

Na een bezoek aan Nyksund rijden we naar Bleik. 151 km....

De Midnattsol Camping - Hytter & Rorbu ligt aan een prachtig strand. Hier waren we in de winter van 2016 ook toen we onderstaande foto namen:

Zaterdag 17 augustus

Vandaag in Andenes walvissen gezocht en gevonden! Prachtig om te zien hoe ze naar de oppervlakte komen om te ademen, daarna met een sierlijke duik weer verdwijnen naar 1500 meter diepte om pas 30 minuten later weer op te duiken voor een nieuwe ademteug.

Zondag 18 augustus

Aangekomen op onze favoriete camping in Laukvik.

De Sandsletta camping:

Maandag 19 augustus

Weer verder onderweg, van de Vesterålen naar de Lofoten. Onbekende plekken verkennen, bekende plekken herontdekken en begroeten. Want van deze schoonheid krijg je nooit genoeg...

We rijden eerst van Laukvik richting Solvær over de fv888.

Dinsdag 20 augustus

Another day in paradise! Vandaag een RIBboot safari gedaan vanuit Svolvær, de hoofdstad van de Lofoten. We gingen naar het Trollfjord, een schilderachtige plek waar heel veel visarenden wonen. Groot en majestueus, heel gaaf! Ook lag er een soort piratenschip uit Nederland, de Oosterschelde uit Rotterdam. De gekkies - het is een week rijden hier naar toe, maar varen duurt nog heel veel langer!

We overnachten op de Ramberg Camping.

Woensdag 21 augustus

Een nacht vol storm, een ochtend met pijpenstelen, de eerste regendag die we hebben sinds we hier zijn. We krijgen vaak de vraag waarom we naar Noorwegen op vakantie gaan, omdat het daar vaak regent, maar in de praktijk hebben we gemiddeld één regendag in de week.

Vandaag naar Å gereden, het laatste plaatsje op de Lofoten. Daarna onze camperplek ingenomen met uitzicht op zee. Waar spontaan een dolfijn langs kwam zwemmen 😍.

Zo mooi hier... went nooit...

Donderdag 22 augustus

Met de ferry onderweg van Moskenes naar het vaste land van Noorwegen. Vanaf Bodø rijden we via de FV17 (de Kystrikveien) omlaag. Een prachtige weg die ons langs de kust (met totaal 7 pontjes) naar Steinkjer brengt.

We komen aan op de Furøy Camping in Halsa.

Vrijdag 23 augustus

Met het pontje naar de Svartisen gletsjer. Svartisen betekent zwart ijs, maar die kleur heeft het niet meer. Ook hier smelt het hard. We liepen over uitgesleten kleurige rotsen waar het ijs ooit lag. Indrukwekkend en nog steeds prachtig. Het werd een korte hike, deels appeltje-eitje pad, deels glibberige rotsen waar we iets meer moesten opletten en moeite moesten doen

Terug de poolcirkel over.... nu met een van de 7 pontjes die de rv17 kent.....dag magisch Hoge Noorden! We komen terug!

Zaterdag 24 augustus

Soms heb je geluk en hoef je niet lang te wachten..... nu waren we 20 min ‘te laat’ en gaat het volgende pontje pas over 2 uur (Tjøtta kai).

Vanavond slapen we op de Holm Camping in Holm...

Zondag 25 augustus

Vandaag zakken we verder af naar het zuiden richting Trondheim via de E6. Een ritje van iets meer dan 400 km.

Einde van de middag komen we aan op de Valsøytunet camping (aan de E39), net onder Trondheim.

Maandag 26 augustus

Vandaag steken we de Atlantische brug over!

We komen 16:00 uur aan in Stordal.

Dinsdag 27 augustus

Vandaag staat een bezoek aan Bergen op de agenda. We maken een korte tussenstop in Jølster (E39). De zon was met ons vandaag! Hij wilde erbij op elke foto, als tegenlicht, in het water en de waterval, boven de wolken, uit de wolken, in de bergen en in Bergen. Het was een bijZONdere dag!

Op de Gaupholm Camping in Tysse vinden we weer een mooi plekje voor de overnachting...

Woensdag 28 augustus

Vandaag rijden we richting Kristiansand. We komen aan het einde van de dag aan in Røldal op de Røldal Hyttegrend Camping & Caravan.

Donderdag 29 augustus

Vandaag vertrekken we met de boot van Kristiansand naar Hirtshals (Denemarken).

Kort filmverslag van onze reis: