top of page
  • Foto van schrijverMarcel en Petra

Follow the Nordic Sun!

Bijgewerkt op: 17 mei 2021

Dit jaar hebben we ons voorgenomen wat minder kilometers te maken en wat langer in een gebied te blijven. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Het enige wat we hebben gereserveerd zijn de twee overtochten tussen Hirtshals (DK) en Langesund (N) op de heenweg en Kristiansand (N) en Hirtshals (DK) op de terug weg. We hebben wel een route uitgestippeld met een aantal bezienswaardigheden en wandelgebieden die we aan willen doen, maar de volgorde en definitieve route laten we afhangen van het weer. Follow the Sun is ons motto dit jaar!

Aurlandsdalen, Noorwegen, Norway

1 juli 2017.

Dag1. We zijn vertrokken! Noorwegen, we komen er weer aan!

We rijden vandaag dus eerst naar Hirtshals. Een dorpje bovenin Denemarken waar we morgenvroeg de boot pakken naar Noorwegen. Het was een lange rit van meer dan 12 uur.... maar het weer is hier prachtig en we konden even lekker uitwaaien op het strand!

Overnachten doen we op de Kjul Camping.

2 juli 2017.

Dag 2. Zojuist aangekomen in Brufoss. Na aankomst met de Ferry vanuit Denemarken in Langesund zijn we via Skien naar boven gereden over de [32]. Tussendoor een 'verkeerde' afslag genomen die ons op een landweggetje bracht (de 702 tussen Siljan en Grorud) die niet echt geschikt bleek voor de camper.

3 juli 2017.

Dag 3. Vandaag via de [35], de [7] en de [177] naar Flå gereden. Een prachtige rit met wederom prachtig weer!

Onderweg zelfs een spontane rondleiding gehad van een vriendelijke dame in een oud Noors huis van een fabriekseigenaar rond 1700.

4 juli 2017.

Dag 4. Weer een prachtige dag. Het zit ons nog steeds erg mee met het weer. Vandaag via de [7] en de [50] aangekomen in Aurlandsdalen. Een prachtig gebied met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen! Spiegelingen in het water, de Hivjufossen, klimmen naar de waterval door een fairytail bos, alles voor de foto en magnifieke uitzichten. Noorwegen dus.

We overnachten vandaag op de Lunde Camping.

5 juli 2017.

Dag 5. Poeh hé. Vandaag deel 3 van de Aurland Route gelopen (ook wel bekend als de Noorse Grand Canyon). Het was een fantastisch pad, maar wel heftig voor Nederlanders die niet gewend zijn aan bergen. 7 uur gelopen over 20 kilometer. Over rotsen, langs afgronden, door watervallen, over nog veel meer rotsen. We did it! En het was zeker de moeite waard. Maar het doet wel een beetje pijn.

6 juli 2017.

Dag 6. Waar we gister Aurlandsdalen nog per voet verkende, vandaag mochten we vanuit Flåm dit prachtige gebied per RIB boot aanschouwen. We varen met Erik mee op de Aurlands- en Nærøyfjord.

7 juli 2017.

Dag 7. Weer een stuk gereden vandaag. Van een plek waar ik wil wonen (Undredal, aan het fjord op de eerste foto), langs prachtige watervallen (Skjervefossen, Voringsfossen) en en bijbehorende uitzichten. Toen ging het water ook uit de hemel vallen en belandden we in sneeuwgebied.

Inmiddels staan we weer droog op de Holman camping in Rollag. Hier blijven we 2 nachtjes.

8 juli 2017.

Dag 8. Rustdag. Vandaag lekker helemaal niets gedaan......

9 juli 2017

Dag 9. Vandaag een regenachtige dag, dus tijd voor een 'binnen activiteit'. Via de [40] omlaag gereden en vlak voor Kongsberg de [37] op richting Rjukan waar we de waterkrachtcentrale bezochten waar in de tweede wereldoorlog zwaar water werd geproduceerd. De Duitsers hadden de centrale in handen genomen en wilde het zware water gebruiken voor het maken van een atoombom. Noorse en Engelse eenheden hebben er gelukkig voor gezorgd dat de belangrijke vloeistof Duitsland nooit heeft kunnen bereiken. Eea is in 1965 op film uitgebracht onder de titel "The heroes of Telemark" en onlangs onder de titel "The heavy water war".

Aangekomen bij onze slaapplek voor vannacht, Groven Camping & Hyttegrend in Åmot.

10 juli 2017

Dag 10. Vanochtend lekker uitgeslapen en na een heerlijk ontbijt vertrokken naar Røldal. Omdat we genoeg tijd hebben maar een omweg gemaakt. Via de [45] eerst in zuidelijke richting naar Flateland gereden en bij de [9] weer omhoog om daarna linksaf te slaan de E [134] op..... wat een prachtige route!

11 juli 2017

Dag 11. Onderweg naar Odda natuurlijk ook even gestopt bij de wereldberoemde Latefoss.

En vandaag ook weer een berg bedwongen en de gletsjer Buerbreen begroet! Was apekooien in het echt, supergaaf met beklimming en afdaling langs touwen en kettingen. In de stromende regen, who cares!

12 juli 2017

Dag 12. Alhoewel het vandaag natuurlijk de mooiste dag is van het jaar 🎂 (Marcel is jarig), begonnen we vanochtend met regen. Onze rit brengt ons van Odda naar Haugesund. Want volgens de app is het weer daar een stuk beter. We nemen je een stukje mee over de [551/48] en de [541].

13 juli 2017

Dag 13. Onder het mom 'follow the sun' vanochtend de fiets gepakt en naar de haven van Haugesund gereden waar de boot van 11:00 uur ons in 65 minuten naar Utsira bracht. Daar gedropt, een lome middag lang. Picknicken, rondfietsen, foto's maken, in de zon liggen. Meer was er niet. Helemaal goed.

14 juli 2017

Dag 14. Vandaag rijden we naar Algard. Een mooie rit langs de fjorden.

15 juli 2017

Dag 15. Lysebotn is onze bestemming voor vandaag. Volgens 'insiders' een prachtige route.... en ze hadden gelijk!

Ook de camping aan de mond van het Lysefjord is een verhaal apart. Het stikt er van de skydivers die op een grasveld van deze camping landen. Daar kwamen we achter toen we ons net hadden ingeschreven en weer naar onze camper liepen. Vlak boven ons hoofd verscheen een parachute om nog geen 5 meter verderop te landen in het gras.

16 juli 2017

Dag 16. Vandaag alweer dag 16 van onze reis. En de zon bracht ons dit keer op deze prachtige camping in Hornnes..... reden we vanochtend nog over sneeuw bedekte bergwegen, nu kunnen we zelfs op het (camping)strandje van de Noorse zon genieten!

De dagelijkse tegenstellingen in dit mooie land. Van alle tinten grijs naar alle kleuren zon in één dag. Oké, je moet je er wel voor verplaatsen, maar dat doen we graag.

17 juli 2017

Dag 17. Een rustdag. Lekker helemaal niets doen.....

18 juli 2017

Dag 18. Vandaag rijden we naar onze laatste overnachtingsplaats (Sjøsanden camping in Mandal) voordat we de Ferry vanuit Kristiansand naar Hirtshals te nemen.... Dan zit onze reis er weer op. Noorwegen bedankt, je bent prachtig! Tot volgend jaar.......